Onze 10 favoriete stukken van Vitra

Afgelopen zomer trokken we richting Weil am Rhein bij Bazel om het hoofdkantoor van Vitra te bezoeken wat ze daar de Vitra Campus noemen. Een immens terrein waar zowel de assemblagefabriek en de kantoren alsook het Vitra Designmuseum en het Vitrahaus gevestigd zijn. Deze laatste is de flagshipstore van Vitra die op zich meer dan een winkel is want erin rondlopen is voor elke designfan een ware belevenis. Binnenkort brengen we meer over onze trip naar Vitra maar in deze post vertellen we je alvast welke onze 10 favoriete Vitra stukken zijn die we er gespot hebben.

EAMES STORAGE UNIT

De Eames Storage Unit Kast is gebaseerd op een ontwerp van Charles en Ray Eames. Het beroemde echtpaar ontwierp in 1949 een reeks opbergsystemen als een moderne en verfijnde variant van de industriële systeemkast. De praktische en simpele meubels waren goed te combineren met elke woonstijl en hadden een stijlvol uiterlijk. Vitra heeft in samenwerking met het Eames Office en industrieel ontwerpster Hella Jongerius een hernieuwde uitgave van deze Eames Storage Units gemaakt. Het was hierbij essentieel dat het ontwerp opgefrist zou worden, zonder dat de karakteristieke uitstraling van de jaren ’40 en ’50 verloren zouden gaan.

Waar de kast vroeger een gepolijst stalen frame had, is het frame van de kast nu voorzien van een strakke, zwarte poedercoating, passend bij deze tijd. De planken zijn gemaakt van esdoornmultiplex dat bedekt is met naturel berkenfineer. Hella Jongerius heeft de aluminium panelen aan de zijkant en achterkant uitgekozen, gepoedercoat in verschillende retro kleuren waaronder: zachtblauw, mauve grijs, reebruin, Eames rood en roestig oranje.

CERAMIC KLOK

De Ceramic Klok model #1 is een ontwerp van George Nelson uit 1953. De keramische klok is onderdeel van een reeks die erg speels en uniek zijn door de combinatie van organische en geometrische vormen.

LTR BIJZETTAFEL

De Low Table Rod base (LTR) van Charles & Ray Eames werd in 1950 ontworpen als klein, veelzijdig bijzettafeltje op basis van gelast draadstaal. Bovenop het onderstel ligt een houten blad dat te verkrijgen is in vele afwerkingen. Het leuke aan de tafeltjes is dat je ze op verschillende manieren kan gebruiken. Zo kan je er meerdere bij elkaar zetten om een salontafel te vormen, ze individueel gebruiken als bijzettafeltje, of als nachttafeltje naast bed, of ze zelfs op elkaar plaatsen om te gebruiken als schapjes.

EAMES ELEPHANT

De Eames Elephant van Charles & Ray Eames werd in 1945 ontworpen maar kon niet meteen in serieproductie genomen worden. Jaren experimenteerden Charles en Ray Eames met het buigen van multiplex, maar de olifant met meerdere krommingen bleek toch te lastig om te produceren voor het grote publiek.

Het enige exemplaar was lange tijd alleen te bewonderen in het Modern Museum of Art, tot recent. Inmiddels is de techniek ver genoeg om de olifant in multiplex te buigen. Want nadat de olifant eerder al in een kunststofversie werd gemaakt, is hij er nu in multiplex bekleed met hoogwaardig Amerikaans kersenfineer.

LCM (LOUNGE CHAIR METAL) Chair

De LCM stoel van Charles en Ray Eames is het resultaat van jarenlange experimenten waarbij de ontwerpers op zoek waren naar nieuwe procédés om driedimensionaal gevormd multiplex zo goed mogelijk aan de lichaamsvormen aan te passen. Het resultaat was de Plywood Group, waarbij zowel de zitting en de rugleuning uit multiplex gevormd zijn. Vooral de eenvoudige vorm en de lichtheid die de stoel uitstraalt door zijn fijn onderstel van verchroomd metaal vinden we prachtig.

PANTON JUNIOR

De Panton Junior kinderstoel is een kleine uitvoering van de Panton Chair, ontworpen door Verner Panton. Met zijn vrolijke en levendige kleuren is de Panton Chair een erg populaire stoel bij kinderen om te zitten, maar ook om mee te spelen, en dat kunnen ze naar hartelust doen want de stoel is zo goed als onbreekbaar en wanneer nodig makkelijk af te wassen.

Deze versie vonden we in de immense grasvlaktes op het Vitra terrein en bewijst dat ze wel tegen een stootje kunnen.

HANG IT ALL

De Hang it all kapstok van Charles en Ray Eames is oorspronkelijk in verschillende kleurencombinaties ontworpen in 1953 om kinderen aan te moedigen om hun spullen op te hangen. Met de kleurrijke houten bollen is ‘Hang it all’ een vrolijk alternatief voor traditionele kapstokken – en niet alleen in kinderkamers. Ondertussen zijn er verschillende varianten in wit, zwart, rood, blauw, groen of hout zoals essen en walnoot.

Eames Lounge Chair + Ottoman

De Lounge Chair + Ottoman van Charles en Ray Eames is waarschijnlijk een van hun meest iconische meubelstukken. Hij werd in 1956 ontworpen als cadeau voor een bevriend echtpaar van de Eameses. De stoel moest een gevoel van warmte uitstralen, ‘als de perfect passende handschoen van een honkballer’, en het lichaam ultiem comfort bieden.

Om dat comfort te blijven bieden is er ondertussen een versie die rekening houdt met het feit dat we vandaag de dag gemiddeld wat groter zijn dan in de jaren ’50 maar voor de rest is dit wereldberoemde ontwerp nog steeds het mooist in zijn originele vorm en kleur.

EAMES PLASTIC CHAIR DSW

De Eames Plastic Chairs zijn een innoverende herinterpretatie van de beroemde en fenomenale Fiberglass Chairs die al in 1948 het levenslicht zagen en in 1950 in productie gingen. Deze nieuwe ‘Plastic’ varianten worden sinds de jaren ’90 geproduceerd. In tegenstelling tot de traditionele Fiberglass stoelen zijn de Plastic Chairs vervaardigd uit gekleurd polypropyleen, waardoor de kuip van de Eames Plastic Chairs wat flexibeler is en een mooie diepe kleur heeft. Deze versie met esdoorn onderstel vinden we de mooiste combinatie. Klik op de link om alle Vitra stoelen te bekijken.

EAMES HOUSE BIRD

Charles en Ray Eames verrijkten het collageachtige interieur van hun woning, het Eames House in Los Angeles, met talrijke voorwerpen en accessoires die ze meebrachten van hun reizen. Zo was de bekende vogel ook een souvenir wat ze op de kop konden tikken in Illinois en die daarna tot op de dag van vandaag in het Eames House woont vandaar de naam Eames House Bird. De vogels die nu door Vitra worden gemaakt zijn dus geen ontwerp van Charles en Ray Eames maar gebaseerd op de vogel die ze destijds kochten. Zo nu en dan brengt Vitra een speciale editie uit, zoals deze in massief walnoot.